Yvette 2.0

Logboek van mijn ontdekkingsreis langs 23 archiefdingen

23 Archiefdingen

23 archiefdingen is een cursus die medewerkers uit de archiefsector bekend maakt met web2.0-toepassingen. Het Nationaal Archief doet mee aan een pilot.

Over mij...

Mijn naam is Yvette Hoitink. Ik ben een van de coaches bij de 23 dingen cursus bij het Nationaal Archief. Ik doe al een hoop 'dingen' online maar hoop samen met mijn collega's nieuwe mogelijkheden te ontdekken!

#17 Geneaholic

Eigen onderzoek

Hendrik Hoitink and Johanna Piek

Als er 1 Ding is waar ik wat mee heb, is het wel Ding 17 (op korte afstand gevolgd door Ding 18, Librarything!). Ik doe al bijna 20 jaar aan stamboomonderzoek. Mijn website Yvette's Dutch Genealogy Homepage bestaat al 15 jaar en is daarmee de oudste erfgoedsite van Nederland.

Ook mijn eigen onderzoek staat uiteraard online:

Beide websites maken gebruik van Flickr voor het opslaan van het merendeel van de foto's, Youtube voor het tonen van relevante filmpjes en Google Maps voor het tonen van een kaart bij een persoonspagina zodat je zien waar die allemaal heeft gewoond.

Ancestry.com

De genealogie2.0-toepassing die ik het meest gebruik is Ancestry.com, een Amerikaanse commerciele website. Ik heb een wereldwijd abonnement dat me toegang geeft tot enorme databases, o.a. met de censusrecords van de Verenigde Staten. Ancestry.com heeft erg fijne software. Ze hebben niet alleen bronnen, maar je kunt die bronnen ook meteen aan je stamboom hangen, waarbij nieuwe gegevens uit die bronnen meteen worden aangevuld en voorzien worden van een nette bronvermelding.

Sinds kort kun je bij een bron zelfs zien welke andere Ancestry-bezoekers deze bron aan hun stamboom hebben gekoppeld. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden voor samenwerking.

Bronnen en interpretaties

Hiermee is Ancestry.com een goed voorbeeld van een cleane combinatie van bronnen/bronbewerkingen en interpretaties. Bij het Nationaal Archief hebben we tot nu toe alleen maar bronnen en bronbewerkingen, zoals de thema-sites. Maar steeds vaker gaan archieven zich ook met interpretaties bezig houden. Een mooi voorbeeld hiervan is het project Geboren in 1809 van het Regionaal Archief Tilburg, waarin diverse vrijwilligers de gegevens van alle Tilburgers die in 1809 geboren zijn hebben uitgezocht. 1809 was het jaar waarin Tilburg stadsrechten kreeg.

Ook bij het Nationaal Archief is er denk ik veel meer met onze nadere toegangen te doen. Met collega Ton had ik het over doorontwikkeling van VOC opvarenden. Een mogelijkheid is om naast de gegevens uit de scheepssoldijboeken ook bezoekers de mogelijkheid te geven om de gegevens van de militairen aan te vullen. Uiteraard moet daarbij wel duidelijk worden welke gegevens uit de bron komen en welke gegevens van bezoekers. Zulk gereedschap is breed in te zetten voor onze nadere toegangen op personen. Daar gaan we dus zeker naar kijken bij de doorontwikkeling van de nieuwe website!

#16 - Youtube

Youtube volg ik vooral passief. Ik heb een paar keer zelf een filmpje in elkaar gezet, o.a. voor de website van de Studiekring Historische Cartografie waar ik lid van ben. Een voorbeeld hiervan is het onderstaande filmpje waarbij ik verschillende kaarten van de inpolderingsplannen van de Zuiderzee over elkaar heb gelegd.

Voor het Nationaal Archief gebruiken we Youtube tot nu toe heel weinig, er staat alleen een filmpje over DNA. Ik denk dat we hier veel meer mee kunnen. Zie bijvoorbeeld de filmpjes over Understand the archives in Minutes van The National Archives.

 

#15 Podcastzzzzzzz

The Sleeping Eye by Photos8.com

Het is misschien oneerbiedig om te zeggen, maar de podcasts van de National Archives (UK) gebruik ik wel eens als ik niet kan slapen. Niet omdat ze zo saai zijn, maar omdat ik daar geen lampje voor aan hoef te doen. Ik vind ze ook een lekkere lengte, 20-30 minuten, om nog even wat interessants te horen voor het slapengaan. Ik vind ook dat ze een leuke diversiteit aan onderwerpen hebben, vaak met een onverwachte invalshoek.

Opnemen van presentaties

De podcasts van TNA zijn duidelijk opnames van een presentatie. Soms wordt er verwezen naar dingen die te zien zijn, en die mis je dan. Maar dit zet me wel aan het denken.

Zou het niet leuk zijn om onze externe presentaties op te nemen, mits de presentator er hier mee eens is? Ik denk bijvoorbeeld aan de Ketelaar-lezing op 8 oktober a.s. Wat vinden jullie van het idee om die op te nemen en op onze website op te nemen, hetzij als podcast hetzij als Youtube filmpje (sorry, ff op de Dingen vooruitlopen)?

#14 Instant messaging

LOUD speaker

Ik IM al een jaar of 15, eerst via ICQ en nu wel via MSN. Ik gebruik het vooral om met vrienden of familie te chatten.

Ik heb zelfs nu al twee keer via MSN een presentatie gegevens op een congres waar ik niet bij kon zijn. Vorig jaar heb ik op die manier een presentatie gegeven over emigratie vanuit Winterswijk naar Wisconsin in de negentiende eeuw, op het 'Dutch in Wisconsin' congres in Sheboygan, Wisconsin in de Verenigde Staten. Een paar maanden geleden heb ik samen met mijn Amerikaanse vriendin Mary Risseeuw een presentatie gegeven in Ancaster, Canada, over onze samenwerking bij ons onderzoek naar Nederlandse emigranten. Zij deed haar deel ter plekke, ik mijn deel via MSN en de webcam. Dat was erg leuk.

Het grappigste moment was tijdens het congres in Wisconsin. Na afloop van mijn presentatie hadden ze de laptop met webcam achter in de zaal gezet, zodat ik de volgende presentatie kon volgen. Maar toen kwam er iemand die dat niet in de gaten had, en die pakte de laptop op en zette die ergens anders neer. Gelukkig hing haar naambordje precies voor de webcam... Ik wist dat de speakers van de laptop nog aanstonden en riep haar naam: "Please Ms. X, could you put me down? I'm trying to watch here!" Waarop zij de laptop geschrokken neerzette en vroeg: "Are you still in there? Did I hurt you?". Nee, niet echt dus, behalve misschien de buikpijn van het lachen om de bizarre situatie :-)

Historic Oostburg