Yvette 2.0

Logboek van mijn ontdekkingsreis langs 23 archiefdingen

23 Archiefdingen

23 archiefdingen is een cursus die medewerkers uit de archiefsector bekend maakt met web2.0-toepassingen. Het Nationaal Archief doet mee aan een pilot.

Over mij...

Mijn naam is Yvette Hoitink. Ik ben een van de coaches bij de 23 dingen cursus bij het Nationaal Archief. Ik doe al een hoop 'dingen' online maar hoop samen met mijn collega's nieuwe mogelijkheden te ontdekken!

#12 - My first Wiki

Ik gebruik Wiki's al jaren. Eerst door mee te werken aan wikipedia, maar sinds een paar jaar heb ik zelf ook een aantal wiki's draaien voor mijn eigen onderzoek. De enige publieke is Sint Anna ter Muiden. Dat is een schattig stadje in Zeeuws-Vlaanderen waarvan ik samen met een vriendin probeer te reconstrueren wie waar woonde tussen 1500 en 1900.

Marktplein Sint Anne

Ik maak in de wiki voor elk huis een eigen pagina. Die link ik door naar gerelateerde pagina's, zoals de huizen die er naast lagen of de eigenaren. Een voorbeeld is Marktplein 10, een huis waar mijn voorouder Johannes Platschart woonde. Van dit huis heb ik de eigenaren weten te reconstrueren van 1577 tot 1832.

Marktplein 10

Ook hebben we lijsten met bronnen, die bijvoorbeeld verwijzen naar ons schaduwarchief op Flickr of de transcripties.

Vonnisboek

De redenen waarom ik een eigen wiki heb:

  • De vrije structuur leent zich prima om de uiteenlopende informatie die je over een plaats vindt te presenteren.
  • Door de hyperlinks lenen Wiki's zich goed om gemakkelijk artikelen over verwante onderwerpen te maken. In mijn geval dus de huizen en hun belendende percelen.
  • Je kunt er allerlei losse flodders in kwijt die je tijdens je onderzoek tegenkomt. Door categorieen breng je daar toch wat structuur in aan.
  • Ook mijn vriendin kan op afstand meewerken. Iedereen kan trouwens een account maken, maar tot nu toe heeft alleen een verhuurder van een huisje dat gedaan om vanaf die pagina een link naar zijn huisje toe te voegen. Ik kon daar wel om lachen en de website voegde nog wat toe ook doordat er interieurfoto's op stonden.
  • Op je eigen wiki hoef je je niet aan de regels te houden van Wikipedia, maar kun je gewoon je eigen gang gaan.
  • Ik heb zelf in de hand welke uitbreidingen ik installeer, zoals ondersteuning voor Flickr, Youtube en Google Maps.

5 reacties:

  1. Luud de Brouwer zei
     

    Yvette, echt een geweldige wiki die van Sint Anna ter Muiden. Dient voor mij steeds weer als inspiratie en verbluft iedereen die ik um laat zien als voorbeeld van de mogelijkheden van web 2.0.
    Iedere historisch onderzoeker die met panden en percelen bezig is, moet het water in de mond lopen als hij die mogelijkheden ziet.
    Echt fantastisch!

    Keep up the good work.

  2. Yvette Hoitink zei
     

    Dank je voor je complimenten! Dat stimuleert alleen maar om hem nog mooier te maken :-)

  3. Albert zei
     

    Hi Yvette, de zin "Van dit huis heb ik de eigenaren weten te reconstrueren van 1577 tot 1832" intrigeert me. Wat is de reden dat het nog niet is gelukt de eigenaren na 1832 te achterhalen?

  4. Yvette Hoitink zei
     

    Het is niet zozeer niet gelukt, maar we hebben ons daar gewoon nog niet mee beziggehouden. In 1832 is het kadaster ingevoerd, vanaf dat moment is alles netjes geregistreerd. Daar zit dus geen uitdaging in het puzzelen :-) Wij hebben ons juist gericht op het deel waar je aangewezen bent op uiteenlopende bronnen, waarvan een deel verloren is gegaan bij het bombardement van Middelburg in 1940, waar percelen niet duidelijk zijn aangegeven en die soms slecht te lezen zijn. Kortom, het boeiende stuk!

  5. 23 Dingen zei
     

    Inderdaad een prachtig project! Het doet me denken aan een project dat mijn Amerikaanse vriend Aaron Schmidt enkele jaren geleden deed met de historische society van zijn woonplaats Western Springs, IL.
    Het doel was om van zoveel mogelijk huizen oude foto's te achterhalen en de bouw/bewoningsgeschiedenis te achterhalen. Destijd (2005,2006) kozen ze daarvoor WordPress als CMS. De site zelf is er niet meer, maar via Archive.org vond ik het nog wel terug.

    Doet mij afvragen. Hebben jullie wel eens oproepen gedaan in het huis-aan-huisblad van Anna ter Muiden om mensen actief te laten bijdragen aan jullie wiki? Of om in ieder geval op e.o.a. manier input te leveren? Want ondanks dat het om een kleine gemeenschap gaat, is er natuurlijk oneindig veel informatie over te achterhalen.
    Weet je van meer van dergelijke initiatieven?

Een reactie posten