Yvette 2.0

Logboek van mijn ontdekkingsreis langs 23 archiefdingen

23 Archiefdingen

23 archiefdingen is een cursus die medewerkers uit de archiefsector bekend maakt met web2.0-toepassingen. Het Nationaal Archief doet mee aan een pilot.

Over mij...

Mijn naam is Yvette Hoitink. Ik ben een van de coaches bij de 23 dingen cursus bij het Nationaal Archief. Ik doe al een hoop 'dingen' online maar hoop samen met mijn collega's nieuwe mogelijkheden te ontdekken!

#15 Podcastzzzzzzz

The Sleeping Eye by Photos8.com

Het is misschien oneerbiedig om te zeggen, maar de podcasts van de National Archives (UK) gebruik ik wel eens als ik niet kan slapen. Niet omdat ze zo saai zijn, maar omdat ik daar geen lampje voor aan hoef te doen. Ik vind ze ook een lekkere lengte, 20-30 minuten, om nog even wat interessants te horen voor het slapengaan. Ik vind ook dat ze een leuke diversiteit aan onderwerpen hebben, vaak met een onverwachte invalshoek.

Opnemen van presentaties

De podcasts van TNA zijn duidelijk opnames van een presentatie. Soms wordt er verwezen naar dingen die te zien zijn, en die mis je dan. Maar dit zet me wel aan het denken.

Zou het niet leuk zijn om onze externe presentaties op te nemen, mits de presentator er hier mee eens is? Ik denk bijvoorbeeld aan de Ketelaar-lezing op 8 oktober a.s. Wat vinden jullie van het idee om die op te nemen en op onze website op te nemen, hetzij als podcast hetzij als Youtube filmpje (sorry, ff op de Dingen vooruitlopen)?

4 reacties:

  1. 23 Dingen zei
     

    Podcasts van TNA? Is dit vaktaal? Iets van het NA?
    Boeiende namen waren dat bij die Ketelaarlezing van de afgelopen jaren. Waren er in 2007 en 2008 geen, of is DavidD vergeten het Wikipedia artikel bij te werken. En wie staat er voor dit jaar op de buhne?

  2. Yvette Hoitink zei
     

    Sorry, TNA = The National Archives eerder uit mijn bericht.

    Dit jaar staat onze directeur, Martin Berendse, op de agenda met een lezing getiteld "Het archief als open source. Over het recht op informatie, openbaarheid van bestuur en digitale toegankelijkheid". De lezing vindt plaats op donderdag 8 oktober van 15.00-18.00 in Sociƫteit De Witte aan het Plein in Den Haag. Aanmelden kan tot 1 oktober via lezing @ nationaalarchief . nl (spaties weghalen).

    Volgens mij zijn er de afgelopen jaren ook Ketelaarlezingen geweest, maar daar weet ik de onderwerpen niet van.

    Via Twitter weet ik trouwens inmiddels dat er belangstelling is voor een vod- of podcast van deze lezing, ik ga kijken of we dat kunnen regelen.

  3. Anoniem zei
     

    Zeg Yvette: wat krijgen we nou: als het niet op Wikipedia staat kun je het niet vinden?

    Check: http://www.kvan.nl/nieuwsvervolg.php?id=202

    en:

    http://www.kvan.nl/nieuwsvervolg.php?id=307

    Misschien Wikipedia ff bijwerken?

  4. Yvette Hoitink zei
     

    Goed idee, bedankt voor de links.

Een reactie posten