Yvette 2.0

Logboek van mijn ontdekkingsreis langs 23 archiefdingen

23 Archiefdingen

23 archiefdingen is een cursus die medewerkers uit de archiefsector bekend maakt met web2.0-toepassingen. Het Nationaal Archief doet mee aan een pilot.

Over mij...

Mijn naam is Yvette Hoitink. Ik ben een van de coaches bij de 23 dingen cursus bij het Nationaal Archief. Ik doe al een hoop 'dingen' online maar hoop samen met mijn collega's nieuwe mogelijkheden te ontdekken!

#14 Instant messaging

LOUD speaker

Ik IM al een jaar of 15, eerst via ICQ en nu wel via MSN. Ik gebruik het vooral om met vrienden of familie te chatten.

Ik heb zelfs nu al twee keer via MSN een presentatie gegevens op een congres waar ik niet bij kon zijn. Vorig jaar heb ik op die manier een presentatie gegeven over emigratie vanuit Winterswijk naar Wisconsin in de negentiende eeuw, op het 'Dutch in Wisconsin' congres in Sheboygan, Wisconsin in de Verenigde Staten. Een paar maanden geleden heb ik samen met mijn Amerikaanse vriendin Mary Risseeuw een presentatie gegeven in Ancaster, Canada, over onze samenwerking bij ons onderzoek naar Nederlandse emigranten. Zij deed haar deel ter plekke, ik mijn deel via MSN en de webcam. Dat was erg leuk.

Het grappigste moment was tijdens het congres in Wisconsin. Na afloop van mijn presentatie hadden ze de laptop met webcam achter in de zaal gezet, zodat ik de volgende presentatie kon volgen. Maar toen kwam er iemand die dat niet in de gaten had, en die pakte de laptop op en zette die ergens anders neer. Gelukkig hing haar naambordje precies voor de webcam... Ik wist dat de speakers van de laptop nog aanstonden en riep haar naam: "Please Ms. X, could you put me down? I'm trying to watch here!" Waarop zij de laptop geschrokken neerzette en vroeg: "Are you still in there? Did I hurt you?". Nee, niet echt dus, behalve misschien de buikpijn van het lachen om de bizarre situatie :-)

Historic Oostburg 

 

7 reacties:

  1. Christian zei
     

    Oké, dat verhaal met die laptop is er eentje voor in de boeken! :-)

  2. Luud de Brouwer zei
     

    ICQ! Dat waren nog eens tijden :-) Gebruikte ik om met mijn kamergenoot in het archief te chatten. Ook met anderen hoor!
    Begon 's morgens in Azië met Filipino's en Australiërs, daarna de Europeanen en tenslotte natuurlijk de Angelsaksische wereld.

  3. Christian zei
     

    @Luud: ICQ was m'n eerste chatclient, alhoewel ik al snel Trillian als schil ging gebruiken. M'n ICQ-profiel zweeft trouwens nog ergens online, zag ik een tijdje terug. Maar inloggen lukt me niet meer - als ik de goede inloggegevens nog heb...

  4. Luud de Brouwer zei
     

    @Christian
    Dat profiel van mij hangt ook nog in cyberspace, maar ik weet eveneens niet meer hoe ik er in kom. Eerlijk gezegd is dat ook niet meer zo interessant. Er zijn inmiddels genoeg alternatieven.

  5. Christian zei
     

    @Luud: Ik houd gewoon niet zo van zwevende profielen van mezelf...

  6. 23 Dingen zei
     

    Hehe, ook voor mij was ICQ (387518 - ik kan het nummer nog dromen!) mijn eerste kennismaking met chat. Hoewel...daarvoor natuurlijk eerst het onsexy mIRC!
    Destijds was ik nog vol over de inzet van ICQ als hulpmiddel aan het inlichtingenbureau van de bibliotheek. Jaren later is de chatvariant van al@din er dan eindelijk toch gekomen!

    Een erg leuke anekdote van die pratende laptop. En inderdaad een mooie toepassing, om op afstand zo toch aanwezig te kunnen zijn, als spreker en als luisteraar/kijker. Iets dergelijk ervoer ik ook eens, maar dan noodgedwongen. Google heeft mij toen gered :-)
    Blijf je nog altijd MSN als primaire client gebruiken? Nog ggen overstap naar het schonere Gmail chat?

  7. Yvette Hoitink zei
     

    @23 dingen

    Ik ga waar mijn vrienden gaan! De meeste van mijn vrienden zitten op MSN, dus ik ook. Om die reden ben ik ook overgestapt van ICQ. Google chat gebruik ik ook wel eens, maar die staat alleen aan als ik naar iemand op zoek ben waarvan ik weet dat die Google gebruikt.

Een reactie posten