Yvette 2.0

Logboek van mijn ontdekkingsreis langs 23 archiefdingen

23 Archiefdingen

23 archiefdingen is een cursus die medewerkers uit de archiefsector bekend maakt met web2.0-toepassingen. Het Nationaal Archief doet mee aan een pilot.

Over mij...

Mijn naam is Yvette Hoitink. Ik ben een van de coaches bij de 23 dingen cursus bij het Nationaal Archief. Ik doe al een hoop 'dingen' online maar hoop samen met mijn collega's nieuwe mogelijkheden te ontdekken!

#17 Geneaholic

Eigen onderzoek

Hendrik Hoitink and Johanna Piek

Als er 1 Ding is waar ik wat mee heb, is het wel Ding 17 (op korte afstand gevolgd door Ding 18, Librarything!). Ik doe al bijna 20 jaar aan stamboomonderzoek. Mijn website Yvette's Dutch Genealogy Homepage bestaat al 15 jaar en is daarmee de oudste erfgoedsite van Nederland.

Ook mijn eigen onderzoek staat uiteraard online:

Beide websites maken gebruik van Flickr voor het opslaan van het merendeel van de foto's, Youtube voor het tonen van relevante filmpjes en Google Maps voor het tonen van een kaart bij een persoonspagina zodat je zien waar die allemaal heeft gewoond.

Ancestry.com

De genealogie2.0-toepassing die ik het meest gebruik is Ancestry.com, een Amerikaanse commerciele website. Ik heb een wereldwijd abonnement dat me toegang geeft tot enorme databases, o.a. met de censusrecords van de Verenigde Staten. Ancestry.com heeft erg fijne software. Ze hebben niet alleen bronnen, maar je kunt die bronnen ook meteen aan je stamboom hangen, waarbij nieuwe gegevens uit die bronnen meteen worden aangevuld en voorzien worden van een nette bronvermelding.

Sinds kort kun je bij een bron zelfs zien welke andere Ancestry-bezoekers deze bron aan hun stamboom hebben gekoppeld. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden voor samenwerking.

Bronnen en interpretaties

Hiermee is Ancestry.com een goed voorbeeld van een cleane combinatie van bronnen/bronbewerkingen en interpretaties. Bij het Nationaal Archief hebben we tot nu toe alleen maar bronnen en bronbewerkingen, zoals de thema-sites. Maar steeds vaker gaan archieven zich ook met interpretaties bezig houden. Een mooi voorbeeld hiervan is het project Geboren in 1809 van het Regionaal Archief Tilburg, waarin diverse vrijwilligers de gegevens van alle Tilburgers die in 1809 geboren zijn hebben uitgezocht. 1809 was het jaar waarin Tilburg stadsrechten kreeg.

Ook bij het Nationaal Archief is er denk ik veel meer met onze nadere toegangen te doen. Met collega Ton had ik het over doorontwikkeling van VOC opvarenden. Een mogelijkheid is om naast de gegevens uit de scheepssoldijboeken ook bezoekers de mogelijkheid te geven om de gegevens van de militairen aan te vullen. Uiteraard moet daarbij wel duidelijk worden welke gegevens uit de bron komen en welke gegevens van bezoekers. Zulk gereedschap is breed in te zetten voor onze nadere toegangen op personen. Daar gaan we dus zeker naar kijken bij de doorontwikkeling van de nieuwe website!

8 reacties:

  1. Luud de Brouwer zei
     

    Ik zou het werken met Ancestry wel eens willen zien. Kun je een keer een demonstructie geven en de mogelijkheden wat toelichten? Ik zelf heb geen belang bij de US databases en mijn onderzoek strekt zich niet zo ver uit. Eigenlijk ben ik niet meer met mijn eigen genealogie bezig, alleen met de reconstructie van de bevolking van Udenhout.
    Dus, ik houd me aanbevolen. Een etentje zit er altijd voor je in en misschien zijn er nog wel meer geïnteresseerden.

  2. Yvette Hoitink zei
     

    Tuurlijk, lijkt me leuk. Dat combineer ik dan met een dagje onderzoek bij jullie.

  3. 23 Dingen zei
     

    Ik ben ooit volgens mij door jou enthousiast geraakt voor het genealogie-gedoe. Destijds had je al een waaaaanzinnige verzameling sites bij elkaar gebracht en had je een wereldwijde status waar iedereen tegenop keek. Hoe is het op dit moment met je populariteit, cq. je Google ranking?
    Verder leuk dat je de site met Joomla doet, maar moet je niet een update doen? Wil ik je wel 's bij helpen hoor. Heb inmiddels een aantal sites al gemigreerd.

  4. Yvette Hoitink zei
     

    Grappig dat je me nog van die tijd herinnert. In mijn studententijd (midden jaren '90) gaf ik vrijwel elk weekend wel een lezing, vaak met een boekenbon als bedankje. Daar kocht ik dan weer studieboeken van. In 1997 heb ik ook nog meegewerkt aan de Teleac-cursus 'Voorouders gezocht' met een onderdeel over internet. Erg lachen.

    Zeker in die tijd viel je als vrouw al op tussen alle gepensioneerde heren, maar als tiener helemaal. Een keer kwam ik aan bij een lezing en meldde me bij de organisatie. Hun reactie: "Hoe bedoel je, je geeft de lezing? Wij hebben een expert uitgenodigd!" Ik was toen 19, dus ik kon me hun verbazing wel begrijpen.

    Wat betreft je vraag over mijn sites: De meeste van mijn sites draaien op Joomla en dat voldoet heel aardig. Bij het NA zie ik nu wat er met Drupal kan en dat spreekt me ook erg aan. Ik denk dat ik op termijn ga migreren maar voorlopig heb ik daar geen reden toe.

    Mijn interesses wisselen nogal eens. Op het moment ben ik vooral bezig met het onderzoek zelf (de database) en met Sint Anna ter Muiden. Daardoor wordt de Dutch Genealogy website niet vaak aangevuld. Maar soms heb ik ineens weer een vlaag en vul ik DutchGen weer aan.

    Zelfs zonder regelmatige aanvullingen haalt die behoorlijke bezoekerscijfers. Ik haal tussen de 3.000 en 4.000 bezoeken (visits) per maand met een gemiddelde tijd op de site van 7:17 minuten. Blijkbaar voorziet de site dus in een behoefte. Die ruim 7 minuten per bezoek is volgens mij echt hoog, die haal ik met mijn andere sites en met de NA-sites bij lange na niet.

    De Google-ranking van mijn site is 5, net als van mijn historische cartografie site. Sint Anna ter Muiden (4) en Heerlijkheid Bredevoort (3) blijven hier bij achter. Dat is dus wel een stuk minder dan die van het Nationaal Archief (8). De meeste bezoekers komen binnen op specifieke Winterswijkse namen of juist op generieke zoekvragen zoals "Dutch last names" waar ik een aantal achtergrondartikelen over heb geschreven. De meeste bezoekers komen binnen via Google, hoewel ik ook veel terugkomende bezoekers heb.

  5. Eduard zei
     

    Hi Yvette, zojuist hadden we even een korte #23ad evaluatie en ik merkte op dat #17 mij wat was tegengevallen. Nu moet ik zeggen dat ik jouw blogtekst al een stuk aantrekkelijker vind. Ik heb mw. Schoen beloofd dat ik het met jou zou bespreken, dus bij deze. Hoe kunnen we #17 up-pimpen, zodat het brede spectrum wat beter aan bod komt?

  6. Yvette Hoitink zei
     

    Ha die Edz,

    Ben het met je eens en vond de voorbeelden van dit Ding ook niet zo spannend. Zullen we volgende week even samen kijken wat we er van kunnen maken?

  7. BarisW zei
     

    Ik ben erg fan van Geni.com, een hele leuke, gebruiksvriendelijke site waar je haast voor de lol je stamboom invult. Het mooie is dat iedereen alles mag invullen van iedereen, erg social dus. En toch werkt het verbazingwekkend goed!

  8. Ton van Velzen zei
     

    VOC Opvarenden 2.0 is nog niet van de grond, maar al rondneuzend in 23-archiefdingen begin ik het wel spannend te vinden. Mogelijkheden genoeg, maar goed voorbereiden is alles.
    Ton

Een reactie posten