Yvette 2.0

Logboek van mijn ontdekkingsreis langs 23 archiefdingen

23 Archiefdingen

23 archiefdingen is een cursus die medewerkers uit de archiefsector bekend maakt met web2.0-toepassingen. Het Nationaal Archief doet mee aan een pilot.

Over mij...

Mijn naam is Yvette Hoitink. Ik ben een van de coaches bij de 23 dingen cursus bij het Nationaal Archief. Ik doe al een hoop 'dingen' online maar hoop samen met mijn collega's nieuwe mogelijkheden te ontdekken!

Google Books

Het embedden van foto's, video's en presentaties zijn veel van ons inmiddels wel gewend. Maar zojuist las ik op Read/Write web dat je nu ook complete boeken embedden vanuit Google Books. Het artikelen gaat trouwens ook in op de verbeterde user interface van Google Books.


Een voorbeeldje van het embedden van boeken:

Ook het zoeken in boeken is verbeterd. Ik maak hier regelmatig gebruik van. Je kunt in Google Books boeken toevoegen aan je eigen verzameling.

Zelf heb ik een deel van mijn boekencollectie in LibraryThing beschreven. Daarvandaan kun je een export doen zodat je een tekstbestand krijgt met al je boeken. Met een beetje slim zoeken en vervangen heb ik daar een lijst van ISBN-nummers uit destilleren, dat je weer kunt gebruiken als import bij Google Books zodat je ze niet nog een keer in hoeft te voeren. Ruim 1000 van mijn 1600 ingevoerde boeken bleken bekend te zijn bij Google books. Niet gek als je bedenkt hoeveel obscure boeken ik bezit!

Dankzij Google Books kan ik nu met 1 zoekvraag zoeken in een groot deel van de inhoud van de boeken die in mijn kast staan. Soms kan ik in Google Books doorklikken naar het resultaat, in andere gevallen krijg ik een verwijzing naar het paginanummer en moet ik fysiek naar de kast lopen. En nu ontdek ik ook nog dat je de boeken kunt embedden in content. Google Books wordt steeds leuker!

1 reacties:

  1. 23 Dingen zei
     

    Goh wat een slimme toepassing. Niet alleen dat embedden is fraai, maar ook hoe jij die ex- en import hebt gedaan. Ik had me er zelf nog nooit zo in verdiept, maar natuurlijk meteen uitgeprobeerd met het LT account van 23dingen.
    En verrek, het werkt. Zie hier...
    Leuke tips!

Een reactie posten